Blogger Backgrounds

Monday 30 May 2011

JANGAN CARI MUSUH!!!

for the first time saya rasa menulis dlm keadaan agak marah..ttapi alhmdulillah bukanlah ditahap tiada kawalan..cuma saya terkilan dgn sikap seseorg yg bukanlah sy kenal pun,tapi terus menerus mencari masalah dgn saya..sy anggap ini ujian dr Allah jd sy xboleh melatah hanya ingin berkongsi sdikit supaya insan itu dpt kurangkn sifatnya yang sentiasa mencari salah org lain.

Tapi sebelum itu sy nak cerita ckit apa yg hamba Allah ni kecoh sgt dgn saya.sebelum ini sy pernah menulis dlm entry saya yg bertajuk 'antara aku dan dia cerita lama' bahawa sy bersyukur krana ade hikmahnya apabila sy sbg wanita bertudung diberi ujian oleh Allah supaya berpisah dlm percintaan dan sy menganggap ia baik kerana dpt mengelakkan dr maksiat insyaallah..statement ni seolah2 buat seseorg ni panas punggung plak.boleh plak memanipulasi kan seolah2 saya ni mengaku bnyk buat maksiat..nauzubillah...apa lah nak jd dgn manusia zaman skrg,kalau bab putar belit,bab nak melaga2kan org ckup pndai..

Apa yg saya nak cakap pd individu tersebut,sudah sudah lah..setiap org dalam hidup akan melakukan kesalahan,kekhilafan,disebabkan kejahilan kita dlm mencari ilmu tapi wajib kita menuntut ilmu bila kita tau yg kita ni jahil..dugaan yg anda tempuhi dalam hidup itulah amaran dr Allah supaya sedar lingkungan hidupmu terbatas oleh syariat dan bukan bertindak mengikut hati atau nafsu.hati akan mati jika tak dijaga,bagaimana nak elak dr mendapat hati yang mati?belajar lah utk ikhlas,berprasangka baik dan memaafkan  manusia lain.berkatalah yg baik2 atau lebih baik diam jika tiada perkara berfaedah yg hendak diungkapkan.
seperti dalam hadith yg berikut ada menyatakan ttg bahaya lidah yg menuturkan perkataan yg sia2 apatah lg yg bisa mengguris hati org lain

Dari Muadz bin Jabal radhiyallahu anhu, dia berkata, Wahai Rasulullah, beritahukan saya tentang perbuatan yang dapat memasukkan saya ke dalam surga dan menjauhkan saya dari neraka. Beliau shallallahu alaihi wa sallam bersabda, Engkau telah bertanya tentang sesuatu yang besar, namun itu ringan bagi mereka yang dimudahkan Allah Taala, (Amal itu adalah): beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukannya dengan sesuatu apa pun, menegakkan shalat, menunaikan zakat, puasa ramadan dan pergi haji. Kemudian beliau berkata, Maukah aku beritahu pintu-pintu kebaikan? Puasa adalah tameng, sedekah akan mematikan (menghapus) kesalahan sebagaimana air mematikan api, dan shalatnya seseorang di tengah malam. Kemudian beliau membaca ayat (yang artinya). Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, mereka beribadah kepada Rabbnya dengan penuh rasa takut dan penuh harap, dan mereka menyedekahkan sebagian rezeki yang Kami berikan. Tiada satu pun jiwa yang mengetahui nikmat penyejuk hati yang disembunyikan sebagai balasan atas amal yang telah mereka lakukan. (QS. As-Sajdah: 16-17). Kemudian beliau bersabda, Maukah aku beritahu pokok dari segala perkara, tiangnya dan puncaknya? Aku menjawab, Tentu, wahai Nabi Allah. Beliau bersabda, Pokok perkara adalah Islam, tiangnya adalah shalat, dan puncaknya adalah jihad. Kemudian beliau bertanya, Maukah aku beritahu sesuatu (yang jika kalian laksanakan) maka kalian dapat memiliki semua itu? Saya berkata, Tentu, wahai Rasulullah. Maka Rasulullah memegang lisannya lalu bersabda, Jagalah ini. Saya berkata, Wahai Nabi Allah, apakah kita akan dihukum juga atas apa yang kita bicarakan? Beliau bersabda, Bagaimana kamu ini! Bukankah seseorang tersungkur ke dalam neraka disebabkan buah ucapan lisan-lisan mereka? (Riwayat at-Turmudzi, dan dia berkata, Haditsnya hasan shahih.)

Peliharalah lidah kita hati kita dr sgala yg mungkar.pd yg berkenaan,yg sentiasa mencari kesalahan pd diri ini sjak bertahun2 yg lalu,cukuplah sgala musibah yg Allah dh timpakan pd kamu atas perbuatan kamu yg lalu,anggaplah itu sbg hidayah utk kembali ke pangkal jalan..teruskanlah hidup dgn tenang,carilah ketenangn yg sebenar dgn mendekatkan diri pd Allah,bkn dgn menurut bisikan syaitan yg sentiasa dan xpernah berputus asa menghancurkan iman kita..

Jangan kacau sy sbb saya tak kacau kamu,tp kalau kamu buat juga hny Allah yg mampu membalasnya,maafkan sy seandainya setiap perkara yg sy lakukan mengganggu ketenangan kamu walaupun kita belum pernah berjumpa tp tggi benar dendam mu,bukan hny pd saya,tetapi ramai perempuan lain telah kamu lakukan bermacam2 angkara..bertaubatlah sebelum hukum Allah menjemput kita..hidup di dunia hanya sementara,tiada yg kekal melainkan tiga perkara.amal soleh,doa anak yg soleh,dan sedekah jariah.

Selagi blum ckup amal kita,kenapa perlu dibazirkan masa dgn mencipta sengketa?cerminlah diri kamu sebelum menuding ke arah org lain wahai kawan..Allah tidak memandang rupa atau harta,tetapi pd hati.jika hatimu kotor begini manusia pun susah nak nak syg..bacalah Al Quran,fahamkan maksudnya n jgn tggal solat lpas tu bru lah kamu boleh kata ape 2 pun yg kamu nak..cukup smp disini setakat ini..wallahualam
aku hanya insan biasa...

hijau warna daun selasih
tiada terlihat di mlm kelam
biar kulit tak putih
asal jgn hatimu hitam

1 comment: